Avui a classe i gràcies a na Noelia, hem pogut aprendre una mica de la cultura eivissenca a través del Ball Pagés. Ha estat una tarda d'alló més divertida......com sempre.
En primer lloc i abans de visualitzar les fotografies d'una bona tarda, he volgut deixar un petit recull sobre aquest curiós ball. Un ball, que tal com molt bé va dir na Noelia en una de les seves explicacions, té una darrera una història molt maca i interessant.
El Ball Pagès es
caracteritza per la gran diferència entre l'home i la dona, on és l'home qui fa
tot el desgast físic mentre la dona mostra actitud submisa. L'home normalment
gira al voltant de la dona, a qui no pot donar l'esquena. El Ball Pagès també pot
recordar als rituals de festeig d'algunes espècies animals. L'origen del ball
no se sap en una total certesa, però es creu que és molt antic per la seva
estètica i els ritmes de la música, amb molta percussió. Actualment no
s'assembla a cap ball de les altres illes o la resta de la Corona d'Aragó. Tot
i que se sap que havien estat unes danses presents en la Corona d'Aragó al
llarg de l'Edat Mitjana com bé ho demostren alguns frescs gòtics on apareixen
sonadors sonant flaütes iguals a les Pitiüses. La música del Ball Pagès es
realitza amb el tambor, la flaüta (quan es fa referència al Ball Pagès es
conserva la pronúncia medieval), l'espasí i les castanyoles, que són d'una mida
considerable, normalment de 15 centímetres de llarg per 8cm d'ample i 4 de gruix.
El tambor, la flaüta i l'espasí les fa sonar el sonador. Cada ballador du
castanyoles i les fa sonar quan no balla ell i sovint quan és ell qui balla.
Durant el Ball Pagès es du el vestit de mudar tradicional de les Pitiüses.
Fins els anys trenta del s. XX el Ball Pagès era ben viu, es feien ballades a
les cases pageses amb motiu de les principals festes familiars (com les
matances), a les bodes, a totes les festes de poble o a festes a pous. Els anys
trenta s'estronca el mode de vida tradicional del camp de les Pitiüses i el
Ball Pagès, considerat despectivament poc menys que de salvatges, es deixa anar
durant unes dècades fins l'època de la Transició, que es recupera ja amb caire folklòric com a element cultural autòcton. Avui dia cada poble té
la seva colla de Ball Pagès i es
fan ballades a totes les festes patronals o civils (com el dia de Balears) i
se'n poden veure a bodes a la sortida de missa. A més, també s'han anat
recuperant les festes de pou.
Principals balls
Hi ha tres danses
tradicionals: sa curta, sa llarga i ses nou rodades. Des de la recuperació del
ball pagès a les darreres dècades les colles han anat introduint nous balls,
variants de sa llarga.
- Sa curta. Es tracta d'un ball de més curta durada i
més suau, de tal manera que tradicionalment era el que ballaven les
persones majors. Normalment encetava les ballades. A sa curta balla una
única parella. La dona fa petits cercles amb passes curtes, les mans
agafant la gonella i la vista a terra, mentre l'home la segueix
fent bots curts, de poca alçada, sempre de cara a ella i de vegades sonant
les castanyoles. L'espasí no se sol fer servir amb sa curta.
- Sa llarga. Sa llarga és el principal ball, el Ball
Pagès per antonomàsia. És un ball de més llarga durada i que du molt més
desgast físic a l'home, que fa grans bots i s'acosta i s'allunya de la
dona, si bé mai no se'n pot separar gaire, ni li pot donar l'esquena i tampoc li pot entorpir el pas. En aquest
ball les diferències entre home i dona són més marcades que en els altres.
La dona descriu petits semicercles en el sentit de les agulles del rellotge fent
passes curtes i ràpides. Acabat el semicercle torna al punt d'inici sempre
donant la cara a l'home. La dona du una mà pinçant la gonella i
aixecant-la lleugerament d'un costat, mentre l'altra l'agafa de més avall
aferrada al cos. En tot moment té la mirada baixa. L'home bota al voltant
de la dona, fent grans salts al ritme de la música. Els salts es fan amb les cames juntes i alternant
una i altra cama. En alguns bots se salta amb una cama i l'altra s'aixeca
estirada a gran alçada, tant com es pugui, sovint a l'alçada del cap. Els
braços estan normalment aferrats al cos, estirats, si bé de tant en tant
passa un braç uns centímetres per sobre del cap de la dona. També pot
sonar les castanyoles. Si no les sona, els braços se solen portar a
l'esquena. Al final del ball l'home fa una cortesia a la dona, tocant amb
el genoll dret a terra. En fer-ho, la música s'acaba, de manera que la
ballada no té una durada preestablerta, sinó que és el ballador en fer la
cortesia qui indica quan vol acabar. Només es conserva una única sonada
per acompanyar sa llarga, que es va repetint. A sa llarga sí se sol emprar
l'espasí en la música. Els bots concrets no estan predeterminats, de
manera que actualment han aparegut diverses modalitats a les diferents
colles de les Pitiüses.
- Ses nou rodades. Ses nou rodades o ses dotze rodades
és una dansa on l'home i la dona fan nou o dotze voltes. Al principi fan
voltes simètriques,però a partir de la sisena volta (o rodada), quan es
troben al centre, s'uneixen amb els braços colzats i els avantbraços
mirant cap amunt, l'home amb les castanyoles i la dona amb els cinc dits
estirats mostren els seus anells (24 anells per dona). A partir d'aquest moment
roden lentament sobre so mateixos units pels braços, essent aquestos
l'eix. En aquest cas l'home no bota, només llisca suaument, de manera que
en aquest ball el paper de l'home i el de la dona si és molt semblant.
Malgrat ser el ball més suau la sonada és la mateixa que la de sa llarga,
però més lenta. És el ball més important i segurament el més polit que hi
ha en Eivissa, una cerimònia nupcial i amb ella culmina la festa o
l'esdeveniment.
- Sa filera. El ritme es el mateix que a sa Llarga, en
sa filera balla un home amb tres dones. Fa referència a un ball de boda on
la novia es acompanyada per dues amigues o dames. Aquesta dansa finalitza
amb en nuvi postrat en front de la novia mentre ella li respon amb una
reverència.
- Ses dos balladores. És una variant de sa llarga. Es
pot veure que es un ball d'inspiració masclista, on el ballador selecciona
a les dues dones amb les que desitja ballar, amb un toc de castanyoles per
a cada una, l'home balla amb les dos, cortejant-les però sense decidir-se
per cap. L'home finalitza agenollant-se davant ells i les dues li
corresponen amb una reverencia.
- Es canvi de parella. És també una variant de sa
llarga, en aquest ball, dos homes trien a la dona amb la que desitgen
ballar, sempre amb un toc de castanyoles. Els dos homes van canviant de
parella, movent-se entorn als cercles simètrics que fan les dones.
Finalitzen agenollant-se a cada costat de les dones, situades una en front
de l'altra i tots formant una creu. Les joves responen amb una
reverència.
Informació extreta de viquipèdia.
Recull d'imatges del procés de vetir una pageseta eivissenca molt especial......N'Ana
Ara m'agradaria mostrar-vos unes fotografies de na Noelia....
Ara si que si.......moment ball
Na Noelia també ens va fer cinc cèntims de les Sevillanes i al final vàrem ballar un poupurri.
I per concloure......mireu que guapes les meves compis. Tachín
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada